Març
2013
Després de moltes dificultats per
qüestions burocràtiques, he pogut iniciar les pràctiques, amb una mica de
retard però amb moltes ganes per part de tots per a començar a treballar.
Des del CDIAP m’han demanat que comenci
a preparar les trobades amb les Escoles Bressol de la zona, segurament es
realitzaran el proper mes de maig, per parlar sobre l’autisme i psicosi
infantil, què és l’autisme, com detectar-lo, quins canals utilitzar per a fer
el seu diagnòstic, quina resposta educativa es pot donar, etc. Aquesta tasca la realitzaré en coordinació
amb el meu tutor de pràctiques i amb una altra psicòloga del centre. Durant aquest més hem tingut vàries reunions
per marcar una mica les línies de la tasca a realitzar.
Paral·lelament amb això, he pogut
acompanyar al meu tutor en dues reunions de coordinació a l’escola bressol que
anava durant el pràcticum I, per fer el seguiment dels casos iniciats durant
els darrers mesos, en les mateixes s’han intercanviat informacions sobre el
desenvolupament dels mateixos en els diferents àmbits (CDIAP i Escola),
assessorant a les educadores sobre els diferents aspectes que han anat
apareixen en les sessions, com a fonts de preocupació respecte a diferents nens
i nenes de l’escola. També s’ha informat
de la realització de les jornades, mostrant molt interès per les mateixes.
Durant aquest període de pràctiques,
donada la dificultat de fer-ho al el meu tutor, assistiré a les sessions terapèutiques
amb una altra psicòloga, la proposta que m’ha fet és el seguiment de dos casos
de psicosi infantil i un d’autisme (dos nens i una nena de vora tres
anys). Com ja sabeu per fer-ho es
necessita el consentiment tant dels pares com de l’infant, en el cas d’un dels
nens ja s’han fet les passes i no hi ha cap problema, començaré passades les
vacances de Setmana Santa, els altres encara estan en espera... Durant aquests dies previs he tingut
diferents converses amb la psicòloga per tal de situar-me en els diferents
casos que hem proposa, veient a l’hora com puc fer la meva intervenció.
Les sensacions són ambivalents, d’una
part em neguiteja no estar prou preparada per a realitzar l’assessorament a les
escoles bressol, es un repte i, com a tal, té el seu punt que te’n coratge per
afrontar-lo, la qual cosa il·lusiona.
Setmana del 22 al 26 d'abril de 2013.
8 d’abril 2013
Després d’una llarga espera, per
fi he pogut començar a assistir, a partir del dia 8 cada dilluns, a les
sessions amb un nen de tres anys amb
trets psicòtics, aquest cas va ser derivat des de una ludoteca de la ciutat,
pel psicòleg del centre, el qual va detectar que alguna cosa no anava bé en
desenvolupament del nen.
Des de el mes de setembre acudeix
al CDIAP un cop a la setmana a sessió, s’ha observat un canvi positiu en el nen
durant aquest període, progressivament a anat ampliant el seu vocabulari i, el
que és important, expressant les seves pors, ell anomena “sustos” que
normalment giren al voltant de sorolls forts o bé imprevistos. Respecte al seu interès pel seus interessos a
l’hora de jugar, el que més li agrada és
jugar amb vehicles, cotxes, ambulància, grua, trens i motos, que fa
desplaçar-se per una catifa on estant dibuixades carreteres, senyals de tràfic
i diferents edificis. Malgrat això,
segueix bé les propostes fetes per la terapeuta, i durant una estona realitza
les activitats que se li mostren, desprès, normalment, demana retornar al seu joc preferit o bé aquelles
joguines amb les que ha jugat amb sessions anteriors que li han resultat
gratificants.
Abans de començar la primera
sessió la terapeuta em va demanar que fes una observació del llenguatge del nen
i que fes un registre de les seves produccions literals, ella li dóna molta
importància a aquest aspecte. I em vaig
posar mans a l’obra...
Per fer un resum, hauria de dir
que el nen té un llenguatge disharmònic, tant pot construir frases correctament
expressades, sobretot en aquelles que repeteix seguint el model i imitant a la
terapeuta, com utilitzar una parla de bebè quant ho fa espontàniament durant el
joc, també durant la sessió ha anat utilitzant diferents paraules que ha
pronunciat de maneres molt diferents, correctament, canviant fonemes, eliminant
parts de la paraula, o bé, afegir-ne, etc.
Per exemple, a voltes les “r” es converteixen en “l”, d’altres no, o
pronunciar-les dobles.
La meva presencia no va
representar cap problema pel nen, inicialment em va ignorar, ell estava immers
en el joc i realment se’l veia molt ocupat.
Però, més o menys, a mitat de la
sessió em va mirar amb curiositat i poc després em va incloure en el joc. A l’acabar la sessió es va acomiadar amb un
somriure i fent adéu amb la mà.
Durant el transcurs de la sessió
es va produir un fet a destacar, va intentar arreglar un telèfon que deia que “s’ha
roto” amb un cargol, però era l’animal, donant-li voltes com ho faria amb l’estri
(no homònims), segons la terapeuta és un tret molt característic amb nens
psicòtics. També, em va resultar curiós el
fet que mentre jugava va passar un tren, al sentir-lo es va aixecar corrents
del terra, amb una expressió de por, que es va relaxar quan li vàrem explicar
que era un tren que entrava a l’estació, i va començar a fer el tren i el
soroll que feia, d’altra banda el fet que durant llargues estones jugava amb silenci, com si
estigués totalment sol.
Un cop finalitzada la sessió la vàrem
posar en comú, va ser molt interessant, doncs, entre les dues vam poder donar
una millor explicació a les diferents coses que vam anar apareixent.
10 d’abril 2013
Reunió amb el tutor, on vàrem
parlar sobre la tasca a realitzar durant les pràctiques, dins dels dos nivells:
la meva col·laboració en la preparació de les jornades amb les escoles bressol
i la del seguiment d’un cas. Dins del
primer apartat, vàrem pensar que seria útil preparar un material de treball on pogués
quedar reflectit com son els nens autistes i com es pot treballar amb ells els
aspectes més curriculars, aportant exemples o recursos per a fer-ho. En el seguiment del cas, vàrem pensar que
seria bo que pogués anar a l’escola bressol, on ja em coneixen, per fer el
seguiment del nen que vaig observar durant el semestre passat. La propera sessió de coordinació en parlarem
amb els professionals del centre i veurem si hi ha la possibilitat.
Penso que serà la manera amb la
que pugui copsar millor quines són les necessitats reals del centre respecte a
la seva relació amb el nen.
15 d’abril de 2013
Abans de començar la sessió amb el nen, l’Eva amb va comentar
que a la ludoteca els preocupa el retrocés que ha fet el nen després de les vacances
de Setmana Santa, no segueix bé les consignes, sembla desorientat, dispers, amb
manca de motivació, etc. Pensem que
alguna cosa passa, per aquest motiu creiem que seria bo posar-nos en contacte
amb ells per parlar-ne, doncs encara manquen uns mesos per acabar i és
important poder esbrinar que es el que fa que es mostri tant diferent entre un
entorn i l’altre.
A la sessió s’observen alguns canvis com, no entra
directament a la sala, es va parant a la porta dels altres terapeutes, com si
anés una mica despistat, al final reconeix la foto que hi ha a la porta i
entra.
El joc és similar al de la sessió anterior, cotxes, grua, ambulància...
però aquest cop s’inventa una història, la mare esta malalta i la porten a l’hospital
per a curar-la, ell l’acompanya amb l’ambulància. Parla dels perills d’anar sol, “solo no,
susto”, introdueix una figura masculina (que no li posa nom) però que el cotxe “lo
pilla”. Associa el joc que esta fent amb
el soroll del tren, que va escoltar la sessió anterior, anticipant el seu pas,
anat a cercar-lo a la finestra.
Durant la sessió se li donen diferents consignes que el nen
realitza sense cap dificultat.
En acabar el temps, se li demana que reculli, malgrat li
costa una mica, sembla que es vulgui quedar una estona més amb nosaltres, ho fa
i s’acomiada de les dues dient-nos adéu amb la mà.
Reflexions
A la posta en comú vàrem estar parlant de la diferència que existeix
entre el nen psicòtic i el neuròtic, com aquest últim pot fer aquest
comportaments diferenciats per cridar l’atenció, mentre que el nen psicòtic no
ho fa.
També cal destacar que, segurament a causa del refredat que
tenia l’Eva, la sessió va ser molt diferent a l’anterior, no va ser tant
dirigida per ella i el nen va fer un joc més espontani, acompanyant-se en
moltes ocasions per la parla.
Setmana del 22 al 26 d'abril de 2013.
La setmana ha estat molt
canviant, tot allò que estava previst que fes, s’ha anat en orris, he hagut de
canviar-ho sobre la marxa. La reunió de
coordinació del dimarts, on volíem comentar la possibilitat d’anar a l’escola
bressol, s’ha suspès fins la setmana vinent.
La reunió amb el tutor l’hem hagut d’aplaçar doncs coincidia amb la
primera reunió amb el grup de pares amb nens i nens autistes. La sessió amb el nen s’ha anul·lat , doncs la
terapeuta tenia reunió amb els pares i, ella és del paper que la presencia d’una altra persona, que els pares no coneixen, durant la mateixa, podria interferir la dinàmica
establerta amb la família.
Donats aquest cúmuls d’imprevistos
i, d’altres de previstos que no em van avisar, es van despistar de fer-ho..., m’ha
sabut creu pel temps perdut, però he pogut aprofitar per avançar la feina que he de fer
dins del dispositiu, sobre com poder enfocar la resposta educativa als nens i
nenes amb autisme dins de l’escola bressol.
Amb la terapeuta hem quedat que
em farà un traspàs de la reunió, també durant els propers dies té concertada
una reunió amb l’educadora del nen, per fer el seguiment i recollir aquella
informació rellevant del cas, de la mateixa també en parlarem, i veurem quines
pautes se li poden donar per tal que millori la seva relació amb el nen i, a l’hora,
pugui ajudar-lo en el seu desenvolupament, donat que encara li queden uns mesos
per anar a P-3, intentant evitar que el nen faci un rebuig als aprenentatges,
com sembla que està fent. Per fer-ho,
ens trobarem un dia durant la setmana que bé.
Reflexions:
Després d’aquest dies he pogut
veure com són de diferents les sessions dels dos terapeutes, la base és la
mateixa, el joc i, a través d’ell, anar acompanyant al nen en el seu
desenvolupament, creant un espai on pugui anar expressant el seu món intern,
les seves experiències i com són viscudes, com es relaciona amb les persones i
amb els objectes, quina posició adopta davant el món, etc. i des d’aquí
intentar ajudar-lo, sempre partint del que el nen o la nena ens aporta. Però mentre que un marca molt els límits dins
de les diferents activitats que el nen o ell mateix proposa, l’altre no. Això queda palès en el mateix despatx, passant
d’un ordre recollir les joguines quan es passa a una altra activitat; al caos, un
garbuix de coses per terra, acumulant-se
tots els elements utilitzats durant la sessió. Mentre que en un dels despatxos
l’element central és la taula i al voltant d’ella es realitzen la majoria d’activitats,
a l’altre, la taula queda en segon pla, els jocs es porten a terme al
terra. Queda clar que en les sessions es
reflecteix quin és el tarannà de cadascun d’ells i com al voltant del mateix s’utilitza
l’espai terapèutic.
Un altre cosa que voldria
comentar és que el diagnòstic que es fa sobre el nen o la nena surt bàsicament,
entre d’altres, de l’observació del nen en els diferents espais, del diàleg amb la família i l’escola i de la pròpia
experiència i preparació del terapeuta.
No s’utilitzen, si no són necessàries, proves estandarditzades o qüestionaris
per fer-ho. Cada cas és tractat com a únic, des d’una
mirada que no etiqueta d’entrada, que es manté flexible i oberta al canvi,
pensant que s’està davant d’un infant en desenvolupament.
Veure el canvi en tant poc temps del comportaments del
nen, em fa pensar que en un entorn diferent del de la família millora, potser s’hauria de fer un
treball centrat en la família, doncs, tant en l’escola com quan està sol a les
sessions en el CDIAP es mostra d’una manera diferent. També m’agradaria comentar amb el meu tutor (és
el terapeuta que porta el cas) les meves observacions sobre la seva germana.
29 d’abril de 2013
Abans de la sessió amb el nen, l’Eva,
em va fer el traspàs de les diferents reunions que havia tingut amb la família
i l’escola. La família comenta que el
nen des de fa un temps està tenint comportaments estranys quan el porten a l’escola,
estan preocupats per aquest fet i els fa patir, doncs, sembla que es repeteixen
alguns aspectes que creien que s’havien superat, com diferents estereotípies. Veuen que mentre que a casa no han apreciat
cap canvi significatiu, que el nen està
actiu, alegre, obert al que se li diu, etc.
A l’escola, els comenten, que està com absent, desorientat, que no
segueix les instruccions, passiu, etc.
que sembla com si hagués oblidat tot allò que a anat aprenent. Es senten angoixats, doncs, no saben que fer
per a poder ajudar al seu fill, a l’hora, també, culpabilitzats d’alguna cosa
que no saben ben bé que és, ja que des de l’escola se’ls qüestiona.
A l’escola, l’educadora comenta
que no sap que fer amb el nen, que per més que insisteixi, el nen no
col·labora, no fa les activitats proposades, està com absent i dispers, que
quasi no parla i que està tancat en sí mateix. Això es dóna des d’abans de Setmana Santa, donat
que passen els dies i no ha vist millora ha parlat amb la família, per
preguntar-los que passava, si li havien dit alguna cosa respecta a l’escola o
sobre ella mateixa. Després de fer una
observació del nen a l’aula, es constaten aquest fets.
Donada aquesta situació i, per tal
de canviar-la, se’ls proposa tenir
diferents reunions per poder parlar del tema i veure quins recursos se’ls pot
oferir, des del CDIAP, per poder afrontar aquesta situació tant angoixant per
ells (família i escola).
A la sessió el nen es mostra com
actiu, expressa que vol i que no davant les diferents propostes que se li fan,
engega diferents jocs, sempre al voltant dels vehicles: tren, cotxe,
ambulància, etc. que fa servir, a vegades, com si els humanitzes posant-los a
dormir a les habitacions de la casa de nines boca a munt, fent-los baixar per l’ascensor,
etc. Davant la proposta d’introduir altres personatges humans (pare, mare i
nen) es nega. Segueix bé les instruccions
com agafa el petit, el gran, el de color vermell, ... posa-ho dins fora, etc. Pot fer una activitat immediatament després
de veure-la fer per alguna de nosaltres, la qual cosa ens porta a pensar que té
una bona capacitat d’aprenentatge.
Respecte al llenguatge, aspecte que
normalment observo durant les sessions, la major part ha estat al voltant del
joc i del que sentia dir a la terapeuta, fent repeticions, durant la sessió
quasi no s’ha produït parla espontània,
excepte quan volia deixar clar les seves preferències. També voldria comentar que mentre que estava
a la sala d’espera amb la mare, he pogut observar com el nen es relaciona amb
la mare i amb els altres nens que acudeixen al servei, voldria destacar un fet,
un nen, mentre ell estava pendent del que la terapeuta deia a la seva mare, li
ha agafat el joc que ell estava utilitzant, immediatament s’ha anat cap a ell i
li ha preguntat “què haces” amb to inquisidor, defensant allò que considerava
seu.
Em valorat amb l’Eva la sessió i
li he comentat diferents coses que he anat observant durant la mateixa i a la
sala d’espera, pensem que el nen està fent progressos en el seu
desenvolupament, que s’està fent gran.
30 d’abril de 2013
A la sessió de coordinació amb l’escola
bressol han sorgit temes molt interessants, a part del seguiment dels diferents
casos presentats per les educadores. A
iniciativa d’una de les educadores i davant de la seva preocupació sobre com fer les entrevistes
amb les famílies, pensa que necessiten rebre pautes per a poder fer-les més
operatives, que moltes vegades no aconsegueixen fer entendre a la família allò
que se’ls vol comunicar i que, a voltes, es tanquen o bé treuen importància al
que se’ls diu sobre el nen o nena. S’ha
quedat que es faria una xerrada sobre el tema. Durant la conversa he pogut compartir amb
elles el que pensava, com iniciar-les per generar un espai de confiança partint
dels aspectes forts dels infants i de la valoració dels pares, després d’aquesta
intervenció, la conversa ha estat més distesa, semblava que els resultava més
fàcil parlar amb mi que amb el terapeuta.
Després de la reunió hem parlat
amb la directora del centre, per demanar el seu vist i plau per poder anar els divendres
a la tarda a l’escola, per poder fer el seguiment de dos nens autistes que
tenen al servei, un és el que ja vaig observar anteriorment. La proposta ha estat ben acollida, fins i tot
m’ha comentat que podria anar en d’altres ocasions.
Ja hi ha data per les
jornades, seran el 22 i 29 de maig !!!!
Ara em toca treballar de
valent...
3 de maig de 2013
He començat a anar a l’Escola Bressol, després d’una petita
entrevista amb la directora, m’ha portat a l’aula on està el nen (A), que vaig
estar observant el passat semestre, presentant-me a l’educadora que estava amb
els nens, en aquell moment s’estaven despertant de la migdiada, mentre la seva
mestra estava dinant, a l’estona va arribar i vàrem estar parlant una estona
sobre quina era la meva idea sobre la tasca que volia desenvolupar, li vaig
plantejar que volia fer una observació del nen, però interaccionant i participant
amb el grup en general.
Poc després, el
nen, va arribar amb la seva mare, per ara dina a casa però això canviarà aviat
i es quedarà tots la jornada. Ha entrat
com una bala, deixant a la mare a la porta mirant-se’l, no s’ha acomiadat d’ella
per més que se li ha dit, per jugar amb els cotxes, primer sobre la taula on jo
estava amb un altre nen, fent-los rodar i fent soroll i mirant-me directament
amb un somriure, ha llençat un d’ells al terra i ha dit “s’ha caio”, observant
la meva resposta. Aviat s’ha cansat i ha passat a jugar en una catifa on hi ha dibuixades
unes carreteres, un altre nen se li ha acostat per jugar al mateix, “A” no s’ha
immutat i ha continuat fent el mateix, sembla que no li molesti estar a prop
dels altres i compartir l’espai de joc, la cosa s’ha animat al seure amb ells a
jugar i, al final érem 4 nens i jo, jugant a la catifa, un d’ells (una mica
trapella) li ha pres un dels cotxes, l’ha reclamat, però, al no tornar-li n’ha
agafat un altre, a proposta meva, sense masses escarafalls. De tant en tant sortia corrent a la porta que
dóna al pati, pronunciant “toto, toto...” assenyalant una moto, també reclamava
el iogurt que avia portat per berenar, sap que després de fer-ho surten al
pati. A l’estona s’ha cansat de jugar i
la seva obsessió era repartir els pitets, quan se li deia que encara no era
moment i es desaven al seu lloc, s’enfadava una mica, però si li feies altres
propostes com mirar les imatges de la granja, les ampolles que pengen del
sostre, durant una curta estona, la seguia i repetia part de les coses que li
anava dient, com per exemple el sons dels animals el color de les ampolles, etc. Durant
tota aquesta estona de joc, s’ha deixat agafar a coll i en tot moment he
observat que hi havia un bon contacte, fins i tot, en algunes ocasions eren a
iniciativa seva.
Havia arribat l’hora de berenar, vàrem preparar les coses i
ell estava molt neguitós per començar a menjar, no parava de reclamar i de
donar els pitets als companys, se li ha anat insistint sobre el que s’havia de
fer abans i després d’insistir una mica i de demanar-li que repartís els pitets
als seus companys per ordre, cosa que ha fet de bon grat, s’ha assegut a la
cadira i ha estat atent a la cançoneta que anticipa l’activitat i tots a menjar
el iogurt amb galetes. Un detall que
voldria comentar és que mentre menjava, ha volgut compartir el seu iogurt amb
mi, volent donar-me una cullerada, quan li he dit que no, me l’ha posat a la mà
i l’ha anat agafant amb la cullera per menjar-se’l. Un cop han acabat s’han rentat la cara i les
mans i han recollit la tovallola i el pitet dins la bossa.
Un cop al pati, oh! frustració, les motos les tenien altres
nens, corria darrera d’ells per a poder agafar-ne una, però no ho aconseguia, plors,
grits, ... Li he fet diferents propostes i alguna li servia durant una estona,
però sense parar de controlar on eren les motos. Per fi una ha quedat lliure i ha sortit
esperitat a buscar-la, començant a donar voltes pel pati sense para, amb força
velocitat. Poc després han arribat a
buscar-lo la mare i la germana, que l’han anat perseguint pel pati fins que l’han
atrapat, certament els hi ha costat una mica, s’ha parat però sense deixar-la. La mare patia pel fet que el nen ploraria
quan el fes baixar de la moto, però no ha estat així i ha sortit corrents quan
ha vist que marxaven.
Reflexions
He pogut observar que hi ha hagut
un gran canvi, positiu, en el comportament del nen, que m’han fet
replantejar-me el possible diagnòstic que es va fer fa uns mesos sobre “A”,
semblava que ens trobéssim davant d’un nen amb trets autistes, però veient el
canvi que s’ha produït, diria que ens trobem amb un altre problemàtica. S’aprecia un retard en el seu desenvolupament,
sobretot a nivell de llenguatge, doncs ja té 3 anys, però hi ha una intenció
comunicativa. Estableix relació amb els
altres, encara que aquesta vagi, la majoria de vegades, al voltant d’aconseguir
allò que vol, utilitzant diferents estratègies, el gest, la mirada, el
somriure, la paraula, l’acció, etc.
Certament, com em deia l’Eva, en
nens tant petit s’ha de donar espai i temps per fer el diagnòstic, doncs si li
facilites els recursos adients es pot generar un espai on, el nen, pugui créixer com a persona.
6 de maig de 2013
A primera hora he estat comentat amb el meu tutor les
observacions que vaig fer el divendres a l’escola bressol, m’ha demanat que les
vagi anotant per després poder-les comentar, doncs, potser una bona informació
sobre el nen als diferents àmbits. Està
d’acord amb que l’evolució del cas ha agafat un altre caire i que sembla que
era una posició reactiva a l’entorn.
Després he entrat a la sessió amb
el nen, aquesta ha estat molt similar a la d’altres dies, els jocs han girat al
voltant dels mateixos objectes. Malgrat
això destacaria alguns elements nous com el dedicar-se a tallar un xurro de
plastilina amb les tisores per desprès anar-los ajuntant en el remolc del
tractor, segons l’Eva això és molt típic en els casos de Psicosi infantil, la
necessitat d’ajuntar els fragments, dons ells mateixos es veuen com a parts inconnexes,
cal dir que dins del remolc hi havia un nino “un clic” que es deia igual que
ell. Un altre aspecte diferent a d’altres
sessions va estar el fet que després d’espantar-se d’un soroll, es va estirar
al terra, dient “me tiro al suelo un susto” com si d’aquesta manera aconseguís trobar-se
més segur i no el fes patir tant.
A la valoració vàrem estar
parlant sobre aquests dos aspectes, sembla que poc a poc van sorgint elements
per a poder veure com el nen comença a cercar recursos per anar avançant en el
seu desenvolupament.
10 de maig de 2013
Quan he arribat a l’escola el nen
“A” ja hi era, des d’aquest dijous s’està quedant a dinar, han aconseguit ajuts
econòmics per a poder-ho fer, aquest aspecte a tranquil·litzat molt a la
família, doncs el nen no menja gaire i és molt selectiu, passaria amb fruita,
iogurts i cereals. Per ara, a l’escola,
continua fent-ho però ha consentit en tastar d’altres aliments.
Un altre aspecte important és que
fa una estona de migdiada, sembla que a casa no ho fa mai i es manté en
activitat constant. Aquest canvis,
segurament, han propiciat que el nen estigui més tranquil i pugui gaudir de les
diferents activitats amb la resta dels seus companys, participant d’una manera
activa de les cançons, dels contes, dels jocs, etc. i d’altres més individualitzades,
en les estones de joc lliure, mantenint una permanència en les mateixes. Hem pogut observar que durant una estona ha
realitzat un joc imitatiu, veure d’una tasseta de cafè que el mateix ha cercat
del prestatge. Ja no deambula sense
finalitat per l’aula, sembla que hi ha un objectiu en les seves accions. Segueix les instruccions que se li donen,
encara que de vegades li costa, si ell té en el cap que vol un altre cosa en
aquell moment, però se’l pot reconduir verbalment.
A l’estona de pati, li ha tornat
a passar el mateix s’ha quedat sense moto, per més que ha corregut per
agafar-ne una, els altres nens s’han anticipat i no li han deixat, ha plorat
una estona, però al proporcionar-li un altre joguina similar s’ha conformat,
malgrat que ell estava pendent d’una moto en particular. Mentre que no la ha aconseguida ha anat
canviant de vehicle, ha corregut una estona i el deixava, n’agafava un altre, però no el convencia cap d’ells, encara que ja no se’l veia enfadat.
La mare i la germana han arribat
a buscar-lo i, la mare, s’ha interessat per com havia anat el dia, s’ha aturat
a parlar amb la mestra i ha estat parlant sobre l’alimentació del seu fill,
mostrant-se molt contenta al saber que havia tastat una mica de pasta
(espaguetis) doncs a casa no ho han aconseguit mai, malgrat que en alguna
ocasió l’havien forçat a fer-ho. Se li comenten algunes estratègies que pot
intentar portar-les a terme a casa.
Mentre la germana, deu tenir uns set anys, s’ha pujat al gronxador, donant cops amb peu als
nens que anàvem passat prop d’ella, fent-los caure, en cap moment he vist que, la mare, li corregís
aquest comportament, he hagut d’intervenir jo, doncs estava a prop..., mentre
he pogut veure diferents aspectes que m’han copsat.
Reflexions:
13 de maig de 2013
La sessió amb el nen s’ha
desenvolupat al voltant dels mateixos jocs que en d’altres ocasions, han tornat
a sorgir aquells aspectes que li fan por que com intenta esmorteir-los. Inicialment estava més callat que d’altres
dies, semblava més tancat en si mateix, però un cop dins del joc ha anat seguin
bé les instruccions que li donava l’Eva, malgrat que davant d’alguna de les
propostes que li feia es feia el sord, o bé iniciava l’activitat per deixar-la
quasi immediatament, això es donava sobretot quan intentava fer aparèixer les
figures humanes, el pare, la mare, la mestra, ... dins del joc.
Continua fent les representacions a través dels vehicles
humanitzant-los.
Un cop acabada la sessió i
posades en comú tots aquells aspectes que creiem importants, hem estat parlant
sobre un altre nen que acudeix a l’escola bressol on vaig els divendres, s’ha incorporat fa uns dies a la mateixa i
encara està en període d’adaptació, sembla que ens trobem davant d’un nen amb
autisme, m’ha demanat que faci una observació sobre el nen, com es relaciona
amb els seus companys i amb la mestra i, molt important per ella, si podia
veure quins són els seus objectes privilegiats, doncs encara no els ha
descobert.
Reflexions:
Penso que el rol que volen que
porti a terme és el de pont entre el CDIAP i l’escola bressol, d’aquesta manera
poden rebre una informació sobre el nen més global, a l’hora des de l’escola
bressol, el fet que puguin compartir les seves idees, els seus dubtes, la seva
manera de treballar amb el nen, veure
com em relaciono amb ells, com establim el joc, etc. d’una manera directa en el
seu propi entorn, els genera confiança, els ajuda i els tranquil·litza.
14 de maig de 2013
M’he trobat amb el meu tutor per
fer-li traspàs de les observacions fetes a l’escola bressol, la conversa ha
girat al voltant dels problemes que presenta a l’hora de menjar, doncs és molt
selectiu. També he aprofitat per
parlar-li de la seva germana i les conductes que vaig veure que feia mentre
esperava a la seva mare. M’ha comentat
que també acudeix al servei, encara que la seva terapeuta és un altra, sembla
que està treballant amb ella els límits entre d’altres qüestions.
17 de maig de 2013
Avui m’he hagut de posar les
piles, quan he arribat a l’aula m’ha vingut a buscar la mestra de l’aula del
costat per dir-me que ja podia anar a veure al nen que porta l’Eva, poc després
ha vingut a dir-me el mateix la directora.
Per aquest motiu he estat un estona amb el nen “A” i un altre amb el nen
“B”.
L’evolució del nen “A” cada cop
es fa més palesa, quan he entrat estava jugant, juntament amb d’altres nens, a
passejar-se portant un carret de bebè, ha deixat de banda els cotxes i el jugar
sol per fer-ho al costat dels altres, també ha fet joc imitatiu aquest cop
pentinant-se amb un raspall. El
llenguatge cada cop és més evident i més ampli, fa les demandes a través de la
paraula amb l’acompanyament del gest, vol fer-se entendre per aconseguir allò
que vol, berenar, sortir al pati, etc.
Començo a veure que pot expressar els seus sentiments tant de plaer com
de disgust, es capaç de reclamar allò que vol i que tenen els seus companys a
traves de la paraula i l’acció, encara que aquesta s’ha de treballar una mica,
doncs és bastant invasiu.
El primer contacte amb en el nen
“B” ha estat molt gratificant, doncs, m’han donat espai, tant la mestra com el
nen, per a poder interactuar amb ell,
fins i tot li he pogut canviar el bolquer.
Gràcies a aquesta possibilitat he
pogut veure quins són aquells aspectes, que penso que poden ser un inici per
poder treballar amb ell, li agrada experimentar, manipular, observar, etc. amb
la sorra, la pintura, la cola, el iogurt (que sense voler s’ha llençat a sobre
durant el berenar), també ha agafat dos cotxes un a cada mà realitzant uns
moviments molt particulars amb ells, se’ls passeja pel cos, he pogut observar
com s’ha passat força estona en el racó de la cuina jugant amb la fireta (ha fet que menjava amb una
cullera de fusta). Però, no he observat
que tingui cap objecte en particular que li doni seguretat (aquests eren els
deures que m’havia posat l’Eva).
Una cosa que m’ha cridat
l’atenció és que després de menjar-se el berenar, s’ha posat el dit a la boca i
s’ha posat a succionar.
Durant el canvi de bolquer no li
ha agradat estar estirat, per aquest motiu l’he canviat d’en peus, ell ha
col·laborat mentre ho feia, mentre s’agafava de les meves espatlles per
mantenir l’equilibri.
Al pati he pogut estar amb els
dos nens, una estona amb cadascun, amb el nen “A” hem fet carreres de motos on
participava ell i un altre nen, jo era qui els donava la sortida i els rebia a
la meta (tots guanyaven), s’ha pogut esperar a que donés la sortida i fins i
tot ell mateix deia “Preparados, listos, ya”.
El nen “B” només ha sortit al
pati a pujat a una de les construccions de fusta amb un tobogan i s’ha posat a
jugar amb els granets de sorra que hi havien, els anava agafant fent la pinça i
el deixava caure en una mena de pluja, tot observant el seu recorregut, mentre
els altres nens li anaven passant pel costat per llençar-se pel tobogan, ell sense
immutar-se continuava fent la seva tasca, he volgut veure si
podia acompanyar-lo en aquesta activitat, m’he omplert la ma de sorra i li he ofert
el nen, en veure-ho, l’ha anat agafant de la meva mà i l’ha anat deixant caure,
amb la mateixa expertesa d’abans.
Reflexions
Cada cop em sento millor a l’escola
bressol, m’han acollit molt bé tant les mestres com els nens, primer una mica
encuriosits però a l’estona em fan sentir com un membre més de l’equip,
convidant-me a participar de les diferents activitats que es realitzen.
Inicialment els vaig dir que
aniria dues o tres setmanes, però tal com van les coses em sembla que l’experiència
serà més llarga. No sé si pel fet que els puc fer suport en la seva tasca
educativa (jornades reduïdes no cobertes, manca de personal, etc.) o bé pel fet
que poden anar comentant in situ els diferents aspectes que van apareixent en
el seu dia a dia que els preocupen respecte a diferents nens i nenes que tenen
a l’aula. Sigui la causa que sigui sento
que compten amb mi.
20 de maig de 2013
Aprofitant que jo tenia festa i
el CDIAP estava obert, he anat a passar tot el matí, gràcies a això he pogut
fer el traspàs de tot allò que vaig observar a l’escola el passat divendres,
l’Eva ho ha trobat molt interesant, fins hi tot m’ha comentat que la logopeda
del centre ha utilitzat el moviment que fa el nen “B” amb els cotxes pel seu
cos com a senyal de vull, sent aquest el primer signe comunicatiu juntament amb
el de la salutació movent la mà, encara que ho fa imitant el que veu, és a dir
amb el palmell de la mà cap a ell.
Després vaig poder estar present
en diferents sessions terapèutiques, tres nens i una nena d’entre 3 i 4 anys,
amb el meu tutor.
El primer cas era un nen que
partia d’una problemàtica de l’espectre autista, inicialment, fa poc més d’un
any, només feia rodar un platet durant la sessió, no es relacionava amb l’entorn,
no parlava, etc. a l’actualitat pot expressar-se a través de la parla, pot
comunicar els seus interessos, acceptar els canvis i establir relació amb els
altres. S’ha de destacar que gràcies a
la tasca realitzada entre tots, família, escola, CDIAP i el propi nen, s’ha
donat un salt qualitatiu en el desenvolupament del nen. Durant la sessió va estar jugant a diferents
joc amb la iPod del terapeuta, mostrant una gran destresa al fer-ho, ell mateix
cercava el joc que volia, esperava a que s’activés, seguia les passes del joc, podia
compartir l’aparell si se li demanava amb insistència, acceptant els torns de
joc. Al final de la sessió es va produir
un canvi, va demanar el mòbil per continuar jugant, però, aquest cop el
terapeuta li aguantava, això el va fer entrar en una petita crisi, plorant i
fent rebequeries, sembla que aquest fet li va trencar els esquemes, tot
expressant que era d’ell i volent retirar la mà de l’adult, la situació es va
poder reconduir amb l’ajut de la mare, que en aquell moment va entrar a la
sala.
Tant el segon com el quart cas es
tractava de dos nens que tenen diferents dificultats en el seu desenvolupament,
cognitius, de llenguatge i se seguretat
amb ells mateixos. En les dues sessions,
després de la sorpresa inicial de la meva presència, van acceptar-me i, fins i
tot, em van incloure dins dels jocs que van establir en la sessió, sobretot la
nena, que després de jugar amb el castell i representar la llegenda de Sant
Jordi, ens va preparar menjar a la cuineta i ens el anava servint. El joc del nen, en un primer moment va girar
al voltant dels cotxes i com aquest anaven atropellant el peu del terapeuta,
després va voler que en Miquel li dibuixes diferents tipus de tauró a la pissarra,
que ell anava esborrant i demanant-li diferents característiques, més gran, amb
dents, etc. Constantment anava demanant
que li donés la meva opinió sobre els dibuixos, com si necessités que una
tercera persona el recolzés en les seves produccions.
El tercer cas va estar una
primera visita per tal de fer el diagnòstic del nen, van acudir la mare, una intèrpret,
doncs són magrebins, i el nen, el motiu de la consulta és que el nen no fa cas,
que posa en perill la seva integritat, escapant-se de la mare pel carrer, tocant el foc i d’altres coses amb
les que es pot fer mal, que li pega a la seva germana petita, malgrat que se li
diu que no ho ha de fer, continua fent-ho.
Des de l’escola diuen que quasi no parla, que va a la seva i que no fa
cas al que se li diu, la qual cosa els preocupa.
Dins de la sessió em vaig sentir
una mica incòmode, sobretot quan la mare
es va posar a plorar davant la insistència sobre el tema de la comunicació al
nen de la mort del seu pare, fa quatre mesos, la mare pensa que no ho entendrà
i li amaga, li diu que ha marxat però que ja tornarà, el nen pensa que està
dormit, doncs així el va veure l’ultima vegada a l’hospital. Malgrat se li va
destacar que era important pel nen saber la veritat, ella pensa esperar a que
sigui més gran.
Certament és complicat poder
establir un diàleg en aquest casos, doncs es perd la fluïdesa, generant-se
espais de silenci que dificulten la comunicació per part de tots.
Durant la sessió vaig canviar el
meu rol, vaig passar d’observadora a intervenir en el joc del nen, aprofitant
la demanda, gestual, que va fer el nen per rentar-se les mans, doncs havia
estat dibuixant a la pissarra i es va tacar, gràcies a això vaig poder interactuar amb el
nen, el vaig ajudar a fer-ho, em va demanar aigua per beure, ho va fer i
després va voler rentar el got amb sabó, mentre ho feia em parlava i, a l’hora,
em va deixar que l’ajudés en les
diferents passes de la seva activitat, malgrat
que l’entrevista ja havia acabat ell volia continuar jugant, amb mi, a
la pica, costant-li una mica donar per acabada la sessió i marxar amb la
mare. Aquesta activitat compartida i el fet
que fes les demandes a través de la paraula, ho vàrem valorar com a positiu.
Al final de les sessions vàrem
anar comentant diferents aspectes de cadascun dels casos, posant en comú els
diferents aspectes que van anar sorgint.
També vàrem estar parlant sobre les jornades i com es desenvoluparien,
vaig aprofitar per parlar-li de les expectatives que tenen a l’escola bressol
de les mateixes, de la necessitat que tenen sobre el que se’ls donin eines per
poder treballar amb els nens i nenes que presenten trets autistes.
21 de maig de 2013
Hem anat a l’escola bressol per
fer la coordinació però s’ha hagut d’aplaçar, doncs, se’n havien oblidat de la
data, em quedat per la propera setmana.
22 de maig de 2013
Primer dia de les jornades adreçades
a les escoles bressol, la resposta ha estat important, han acudit, prèvia
inscripció gratuïta, més de vuitanta persones, la gran majoria mestres i educadores
de les diferents escoles públiques i privades.
Amb molts nervis per part dels
diferents ponents, doncs era la primera vegada que ho feien davant de tantes
persones i amb alguns problemes tècnics de so, s’ha pogut parlar sobre l’autisme,
de què es tracta, quines són les explicacions científiques que es donen, quines
són les seves característiques, com poder-ho detectar des de l’escola, amb
quins mitjans, etc.
Després d’aquesta aproximació teòrica
al tema, s’ha obert un torn de preguntes, en molt casos s’expressava el
desconeixement sobre el tema i s’han fet reflexions sobre diferents aspectes
que ha anat sorgint, ampliant la informació a través de les participacions d’altres
membres del servei com el Neuropediatra.
En d’altres casos s’ha comentat que alguna de les característiques a
observar es donaven amb bastants nens petits, com per exemple els trastorns de
la son o bé alimentaris, davant d’això s’ha comentat que s’ha de donar un
conjunt de símptomes per poder fer el diagnòstic i també que aquest no es dóna fins
els tres anys, per la labilitat del nen en aquest període de la seva vida. Malgrat això quan abans es detectin les
dificultats en la comunicació, la conducta i les relacions socials del nen o la
nena, abans es podrà actuar de manera que el pronòstic sigui més favorable.
També han sorgit aspectes més pràctics
que s’han posposat a la sessió de la propera setmana.
24 de maig de 2013
He estat a l’escola bressol
participant de la dinàmica de l’aula on està el nen “A”, cada cop està més
adaptat, comença a jugar amb els altres nens, participa de les activitats,
accepta de tastar d’altres aliments, es comunica amb la paraula, el seu llenguatge
es va ampliant ... Tothom està molt content de la seva evolució, cal destacar
que aquesta ha donat un gran salt des de que acudeix a l’escola tota la
jornada. S’han de continuar treballant
els límits en molts aspectes, doncs, comencen a aparèixer conductes agressives
si no aconsegueix allò que vol, aquesta setmana ha mossegat a un company.
Durant el berenar la mestra s’ha
posat al seu costat, mentre jo em feia càrrec de la resta de nens i nenes de l’aula,
d’aquesta manera el nen ha consentit menjar pa amb tomàquet i pernil en dolç,
inicialment ho anava escopint, però amb paciència i cantant-li cançonetes s’ho
ha menjat tot.
Al pati he aprofitat per fer
traspàs de la informació que em varen donar al CDIAP la seva terapeuta i la
logopeda, sobre els signes comunicatius que han anat introduint, el de
salutació ja el fa de manera espontània a l’escola. Després he organitzat un joc compartit amb
els diferents nens que anaven acudint al voltant del nen “B” i els seus
interessos “la sorra”, el nen s’ha mostrat molt content en tot moment,
inicialment li he ofert amb la meva mà sorra, que ha agafat i la fet caure com
si plogués, jo també ho feia, desprès m’ha agafat la mà i la girava per fer caure
la sorra, els altres nens m’anaven portant la sorra per omplir-me la mà i ell,
rient, la buidava, al final ja no sabia que fer amb tanta sorra, doncs eren set
o vuit nens al nostre voltant, “B” no s’ha sentit malament en veure’s envoltat
de tants, el joc ha durat més o menys cinc minuts, després s’ha separat una
mica i ha continuat jugant de forma individual.
Jo he hagut de seguir amb els altres, em acabat de sorra fins les
celles....
Conclusions finals
Quan pensava que poder dir en aquest apartat, creia que
hauria de dir que donades les dificultats a l’hora de començar les pràctiques, que
quasi bé al final de les mateixes es va poder concretar amb l’escola la meva
assistència al servei per fer el seguiment del cas i, un llarg etcètera no
havia pogut seguir el pla de treball inicial, però al repassar la Pac 1 veig
que excepte el pla d’intervenció, ja he fet les diferents fases que em vaig
proposar. Penso que això s’ha degut a
que m’he involucrat tant en la tasca que sense adonar-me he anat assolint les
diferents etapes, deixant-me portar per la pròpia dinàmica que anaven agafant
les pràctiques. Potser aquest retard
comportarà que sigui un altre el que, si ho veu possible i necessari, porti a
terme el pla d’intervenció, però d’altra banda a afavorit que pogués conèixer com
treballen els diferents professionals del servei, que hagi pogut veure a
diferents nens i nenes en sessió, participar en les diferents fases de diagnòstic,
d’entrevistes amb famílies i mestres, observacions d’aula, reunions de coordinació, ..., és a dir, m’emporto
una maleta plena d’experiències que, potser d’una altre manera, no l’hagués
pogut omplir tant.
He de dir que ha estat molt enriquidor per a mi el poder conèixer
des de dins tant la tasca que realitza el CDIAP, a través dels diferents
professionals del servei, d’atenció als infants, les seves famílies i l’escola,
la intervenció amb cadascun dels nenes i nenes des de la seva globalitat, com
la feina que es realitza a l’escola bressol, podent fer de pont entre ambdues
realitats. Els he d’agrair a tots el fet
que m’obrissin les portes i em deixessin entrar per a poder participar de la
seva tasca diària, que hagin valorat les meves aportacions, que tinguessin la
confiança d’expressar-me els seus dubtes, les seves opinions, les seves
expectatives, etc. sense embuts.
Un aspecte que he de comentar és que he trobat a faltar el
poder participar activament de la tasca preventiva del Dispositiu, doncs es
reuneixen els dimecres al matí i no puc assistir a les reunions per coincidir
amb l’horari de feina. En aquest aspecte
m’he hagut de quedar-me en un pla més secundari i, viure aquesta part a través
de les reunions de seguiment amb el meu tutor, on anàvem comentant diferents
aspectes relacionats amb la preparació de les jornades, aportant la informació
que anava trobant a la xarxa, de les
trobades amb les mestres de l’escola, de la família, de la interacció en els
diferents entorns on el nen i la nena es desenvolupen, etc. He pogut fer aportacions però penso que
informals, quedant aquest apartat una mica lluny de les expectatives inicials.
Hola Carmen!
ResponEliminaLa verdad es que me da mucha envidia sana las prácticas que estás haciendo,el tema del autismo siempre me ha parecido apasionantes, aunque por una cosa u otra nunca me he metido a investigar o a trabajar con este colectivo.
Sin embargo, como me gusta mucho trastear en internet, una vez encontré estos dos cortos realizados pro el padre de María, una niña con autismo, me imagino que ya los habrás visto, a mí me gustaron mucho.
El viaje de María:
http://www.youtube.com/watch?v=qxLeb5y6p7s
Academia de especialistas:
http://www.youtube.com/watch?v=fCoBk1tWYEg
Un saludo
Sonia
Tens tota la raó, per a mi també, es un tema apassionant, sobretot pel repte que suposa poder entendre que passa, com poder comprendre al nen o la nena en la seva individualitat i, des d'aquesta poder acompanyar-lo en el seu desenvolupament.
ResponEliminaSi que coneixia aquest curts, el primer el vaig penjar el el blog, són realment genials i plens de sensibilitat.