Pla de treball del Pràcticum II



Partint de que tota l’acció educativa i terapèutica envers aquests nens i nenes passa, necessàriament, per una comprensió de les seves dificultats, pel disseny dels suports necessaris en l’entorn d’aquestes persones, pel treball en equip des d’una òptica pluridisciplinar i per l’orientació, suport i seguiment de l’entorn familiar.

La intervenció tindrà dues vessants:

Des de el CDIAP, es demana la meva col·laboració en la preparació de les jornades amb professionals de les escoles bressol de la zona,  segurament es farà el proper mes de maig.

1.    Col·laborar i participar en l’elaboració del projecte del Dispositiu d’atenció de nens i nenes amb autisme i psicosi que està realitzant la comissió. Això implica assistir a les reunions de la comissió i la preparació del material a treballar, relacionat amb la intervenció psicopedagògica dins de l’escola bressol amb aquests infants:

1.    Cercar la informació necessària per a definir quina és la concepció de l’autisme de la qual es parteix: en què consisteix, quins són els aspectes a observar, com s’ha d’actuar en el cas de sospita, etc.
2.    Col·laborar en la preparació del material de suport per a realitzar la trobada. Fer un recull de propostes educatives en les que quedin contemplades les particularitats subjectives dels nens i les seves famílies i com aquestes es poden articular amb la tasca terapèutica.
3.    Reunions prèvies amb l’equip educatiu de l’escola bressol per a plantejar el projecte del Dispositiu i la manera de portar-lo a terme, on puguin expressar el seu parer, els seus dubtes, les seves necessitats, etc. De manera que les jornades puguin ser profitoses per la seva tasca diària.
4.    Participació activa en les Jornades, les quals es preveuen de dues sessions.



Data: març/maig

Hores: 25

  




2.    Seguiment d’un cas atès en el CDIAP i que assisteixi a l’escola bressol


FASE 1 :      Analitzar del context: escolar, social, familiar i individual                          DATA: març 2013                                                                                                     HORES:   10
Objectius:
  • Conèixer al nen i el seu entorn.
  • Esbrinar  com es viu en els diferents àmbits el trastorn del nen o la nena.
  
Destinataris: nen/nena, escola, família
ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Recollir informació  sobre les característiques de l’escola bressol.
  2. Descripció de les característiques i l’estructura de la família .
  3. Descripció de les característiques individuals del nen/a.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Entrevista amb els professionals de l’escola bressol.
  2. Entrevista amb els pares.
  3. Observació del nen/a a l’aula, a la sessió terapèutica i amb els pares.

INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Selecció i organització de les dades obtingudes
FASE 2 :       Anàlisi del cas                                                   
DATA:   abril                   HORES:15

Objectius:
  • Tenir una visió global de les necessitats del nen/a en els diferents àmbits.
  • Conèixer les actuacions que s’estan portant a terme tant a l’escola com al CDIAP

ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Revisió de la informació prèvia: història clínica, etc.
2.    Observar les dinàmiques que s’estableixen en les sessions de treball.
  1. Observar les dinàmiques que s’estableixen a l’aula.
  2. Participar en les diferents reunions amb la família.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Lectura de la documentació existent.
  2. Observació del nen/nena en les sessions en el CDIAP amb els diferents professionals que l’atenen.
  3. Observació a l’aula, estratègies emprades, relació entre iguals i amb l’adult, activitats, etc.

INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Selecció i organització de les dades obtingudes
FASE :   3    Primers acords i elaboració del pla d’intervenció                                                          DATA:      maig                HORES:  25

Objectius:
  • Assessorar, coordinar i prendre acords amb els professionals del centre sobre quines són les necessitats que se'ls planteja davant del seu treball amb el nen, establint sobre quines es podria fer la intervenció. Definir els objectius conjuntament.
  • Valorar, conjuntament amb els professionals del CDIAP i la família, la possible intervenció.

ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Acompanyament i orientació dels educadors/es en les diferents actuacions, donant suports i adaptacions.
  2. Elaboració d’un Pla d’actuació en col·laboració entre el CDIAP, família i l’escola bressol per tal de donar una resposta educativa compartida a les necessitats del nen o nena, en les diferents àrees curriculars, prioritzant els aspectes comunicatius i relacionals.  Elaboració, si s’escau, de material.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
  1. Reunions amb la família, terapeutes i els professionals de l’escola bressol
INDICADORS D’AVALUACIÓ
  1. Recollida de les diferents aportacions, seleccionant i organitzant-les.
  2. Posada en pràctica del pla, seguiment i revisió del mateix.

2 comentaris:

  1. Si t'he de ser sincera, ni jo mateixa ho sé en aquests moments. Si tot va bé i donen el vist i plau a l'escola bressol on vaig amb el meu tutor, podré fer el seguiment del cas que vaig veure el semestre passat. La idea és que pugui estar un dies dins de l'aula i pugui fer una tasca d'assessorament amb l'educadora i la directora del centre.

    ResponElimina
  2. En el cas del nen, et tocarà portar a terme el paper important de vetllar perquè hi hagi una bona coordinació entre l’observació de l’evolució de l’infant, l’adequació dels entorns educatius, els suports, així com de les estratègies d’intervenció. Per a que aquesta situació es porti a terme correctament hauràs d’establir una constant relació i coordinació entre professionals del centre ordinari (escola bressol) i del centre específic (CDIAP).

    ResponElimina